fake Oakleys cheap Oakley sunglasses Christian Louboutin Outlet Christian Louboutin Outlet Louboutin Outlet Louboutin Outlet Christian Louboutin Outlet Louboutin Outlet Cheap Christian Louboutin Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Louboutin outlet Christian Louboutin shoes Wholesale Christian louboutin Christian Louboutin Outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Cheap Christian Louboutin Louboutin outlet Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Discount Christian Louboutin Christian Louboutin outlet store Christian Louboutin outlet Christian Louboutin Outlet Christian louboutin wholesale Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin outlet Christian Louboutin Outlet Christian Louboutin outlet louboutin outlet louboutin outlet mbt shoes outlet ghd straighteners uk ghd straighteners uk louboutin outlet christian louboutin outlet nfl jerseys wholesale discount mlb jerseys wholesale nba jerseys discount nhl jerseys Discontinued MBT Shoes herve leger outlet cheap nfl jerseys cheap soccer jerseys thailand soccer jerseys Fake Oakleys
Aydera - DentalTürk [ Türkiye'nin Dental Portalı ]
 
Email:
Şifre:
Şifremi unuttum?
 
Dental Türk - Türkiye'nin Dental Portalı
Üye olmak için lütfen tıklayınız! DentalTürk Üyeler:
Sitemizi 170 ziyaretçi geziyor.
 
     
» Dental Türk
Ana Sayfa
Dental Kurslar
Dental Turizm
Dental Danışma 

» Free Hizmetler
Dental Pazar
Dental Borsa
Dental İş İlanları

» Dental Linkler
Diş Hekimleri
Diş Teknisyenleri
Dental Firmalar
Diş Laboratuvarları

» Dental Servisler
Dental Bilgiler
Dental Videolar

» Dental Arama
Sayfalarda ara:

Üyelerde ara:

E-Sözlükte ara:(İngilizce)

Bu sayfayı yazdır
Sık Kullanılanlara Ekle
Ana sayfam yap
 
Dental Makaleler
Porselen Sorun Ve Çözümleri Hacked by Turksiberkonseyi.com/ Uyarı Açıklarınızı Kapatınız .

porselen uygulamalarında karşılaşılan sorunlarla çözumlerine yonelik hazırlanan bu klavuzun ilkesi porselenciye yol göstererek problemlerin gerçek sebebini bulmasına yardımcı olmak ve daha da önemlisi bir koruyucu hekimlik mantığı ile hareket ederek olası durumların oluşmadan önlenmesini sağlayan bilinci aşılamaktır.Unutmamak gerekir ki sorunönce zihinde çözülür sonra uygulamada.

1-PROBLEMİN KAYNAĞINI İLK AŞAMADAN SON AŞAMAYA DOĞRU TÜM SÜREÇLERİ TEK TEK GÖZDEN GEÇİREREK ARAŞTIRIN

(alçı dökme,kole açma,mum modelajı,revetmana alma,+metal eritme,döküm,tesfiye,kumlama,temizlik,opaklama,porselen uygulaması ve fırınlanması gibi tüm süreçleri baştan sona dogru gelerek kontrol edin.)

2-YAPILAN İŞLEMLERİN STANDARTLARA VE KULLANIM KURALLARINA UYGUN OLUP OLMADIĞINI KONTROL EDİN

(laboratuvarınızda yapılan her işlem ile idealde yapılması gereken işlemleri karşılaştırın sizin ve laboratuvar personelinin bu işleri ne derece standart yaptığını araştırın.)

3-TÜM ARA ÜRÜNLERİN GERÇEK AMAÇLARINDA VE DOĞRU OLARAK KULLANILIP KULLANILMADIKLARINI KONTROL EDİN

(bu aşamada birçok detay gözden geçirilmelidir,örneğin mum kalınlıkları,kum çeşidi,döküm potası,revetman,frez ve porselen ile ilgili tüm ürünler üretici talimatlarına uygun olarak kullanılmalıdırlar.)

1.OPAK İLE İLGİLİ SORUNLAR

A)METALDEN KAYNAKLANAN SORUNLAR

BELİRTİLER:porselen yüzeyinde kabarcık oluşması,kurbağa gözü tabir edilen deliklerin olması,opakerden atma olması.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*metal dökümden porozlu çıkıyor olabilir.Bu porozlar gözle görülemeyecek kadar ufakdırlar.Sebebi santrifüj yayının zayıflamasıdır.Eskiyen ve zayıflayan santrifüj yayı artık metali yeteri kadar kuvvetli savuramayacağından metal gevşek ve boşluklu olur.Bu boşluklarda sıkışan hava porselen fırınlanması esnasında opağı da aşarak dışarı çıkar.

*Metal dökümde fazla yakılıyor olabilir.Bu da şu şekilde meydana gelir:Metal çekirdekleri şekil değiştirince hemen santrifüj bırakılmazsa metali koruyan oksit kabuğu kırılılır ve tüm oksidasyon metalin içine yayılır.Bu da metalin yanması anlamına gelmektedir.Böyle bir metal daha sonra aşırı oksit kusacak ve metal altyapı ile opağın arasına kalın bir şekilde girerek tutuculuğu zayıflatacaktır.

*Metal döküm esnasında oksit kapmış olabilir.Metalin üzerine tutulan şaloma alevi tüm metali örterek akkor halindeki alaşımı oksidasyondan korur.Eğer alev bir an için bile metalin üzerinden çekilecek olursa  zaten erime durumunda olan hassaslaşmış metal çok çabuk oksit kapacaktır.Tedbir olarak şaloma alevi metalin üzerinde dairesel hareketlerle gezdirilmeli ve döküm bitene kadar metalden çekilmemelidir.

*Metal alüminyum oksit ile kumlanmıyor olabilir.Eğer alüminyum oksit yerine normal siyah kum kullanılıyorsa bu kum metalin üzerinde pislik bırakır.Kum karbonlu olduğu için metale karbon yapışır,porselen ise karbon kabul etmez.Ayrıca kalın grenleri yüzünden siyah kum metali yaralar,gereğinden büyük gözenekler açar,hatta delebilir.Eğer laboratuvarda porselen kumu yoksa,yalnızca karbonlu kum varsa opaktan önce hiç kumlama yapılmaması daha iyidir.Bunun yerine ince grenli bir elmas frezle metalin temizlenmesi nispeten tercih edilebilir.

Eğer oksidasyon yapılıyorsa metalin üzerinde gri-yeşil bir oksit tabakası oluşacaktır. opakerin tutuculuğunu arttırmak için araya giren bu oksit tabakasının temizlenmesi gerekmektedir.Çünkü propaque oksidasyon tabakası ile değil direkt olarak metalin kendisi ile reaksiyona girer,gözeneklerine işleyerek sarar.Bu durumda kalın oksit tabakasının temizlenmesi için 250 mikron kalınlığında alüminyum oksit porselen kumu ile kumlamak yeterli olacaktır.

*Kumlama esnasında kompresörden gelen  yağ metale bulaşıyor olabilir.kompresörün yağ flitresi sık sık temizlenmeli ve yağ kaçırıp kaçırmadığını kontrol edilmelidir.metalde yağlanma görüldüğü taktirde yüksek ısılı buhar ile yıkanması saglanmalıdır.İdeali porselen kumlamasının ana bir kompresöre bağlı olmayıp kendi ekovatının bulunmasıdır.

*Metalin üzerine yabancı madde partikülleri yapışmış olabilir.Normal olarak bir porselen metali 0.3 milimetre enine kadar inceltilebilir.bu miktar kolelerde biraz daha düşük olabilse de çok fazla inceltmek metalin esnemesini arttıracağından atmalara sebep olabilir.

*Metale çok fazla çupa/ kafa metali karışmış olabilir.En kötü ihtimalle eski metal/temiz çekirdek karışım oranı yarı yarıya olmalıdır.Ancak çekirdek miktarından daha fazla kafa dökülürse metalin kalitesi bozulur.

ayrıca fazla çupa metal kullanımında metalin yanma riski daha da artar.Çünkü kafa metaller büyüktür ve kütleleri de fazladır,bu yüzden zor ve geç erirler.Oysa temiz çekirdek hemen erir,kafanın erimesini beklerken de yanar.Bu duruma engel olmak için kafaların potaya konularak manşetle birlikte ön ısıtma fırınında bekletilmeleri tavsiye edilir.tabii ki ideal olanı gereğinden fazla çupa kullanmamaktır.

*Metal.standartların altında,kalitesi düşük bir ürün olabilir.Özellikle çok ucuz fiyatlarla satılan kaçak ve taklit bir çok metal probleme sebep olmaktadır.Bu tür ürünlerin çoğu,ülkeye çabuk halinde sokulan ve burada kesilip ambalajlanan sanayi çelikleridir.Bunlar aslında porselen için üretilmemiş olup sadece içlerindeki maddeler benzemektedir.Bu yüzden de ya porselenle birlikte esneme katsayıları çok yüksek ve uyumsuz olduğundan üzerlerinde porselen barındırmazlar ya da yüksek ısılarda aşırı oksit kusarlar.Diş teknisyenlerine hem kendi laboratuvarlarındaki iş ortamının sağlıklılığı hem de daha önemlisi hastaların ağız sağlığını düşünmeleri ve bu tür ürünlerden sakınmaları tavsiye edilmektedir.

*Tesviye esnasında kole bölgesinde metal çok inceltildiğinde içeri doğru küçük kıvrımlar oluşabilir.

Bu kıvrımlar özellikle dentin prova safhasında kron veya köprü,dişe oturtulmak istenirken oluşucak basınç porselende kolelerden atmalara yol açabilir.Tedbir olarak opak sürülmeden önce metalin kole bölgelerine özel bir ince tesviye geçilmesi önerilir.

B) OPAKERİN UYGULANMASINDAN KAYNAKLANAN SORUNLAR

BELİRTİLER:Opakerin kapatmaması ve metalle bağlantının atması

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Birinci kat şırınga opak eskiden kalma bir alışkanlıkla çok ince sürülürse kapatamayabilir.Bunun için ilk kat opağın metalin tamamına yakınını örtecek kadar bir kalınlıkla sürülmesi lazımdır.Opak sürüldükten sonra metal kremaya batırılmış gibi bir görüntüye sahip olmalıdır.Bu şekilde sürmek için bir miktar opakeri insizalin ucuna koyarak aşağıya doğru yaymak gereklidir.Bu işlem yapılırken fırça metale bastırılmamalıdır.Aksi taktirde fırça opakeri geri alacaktır.

*Birinci kat çok ince.ikincisi ise kalın sürülmüş olabilir.kalın katman ince katman üzerinde stress yaratır ve bu da opakerin atmasına sebep olabilir opakerin mantığı iki katmanında eşit incelikte ve eşit örtücülükte olmasıdır.İki katmanın eşit olmasının mantığı opak üzerine binen basınç kuvvetinin yarattığı gerilimin paylaşılmasıdır.

*Herhangi bir aşamada metale,birinci veya ikinci kat opakerlerden birine pislik karışmış olabilir.Garantili sonuç için metali buharla veya etil asetat ile iyi temizleyin ve her aşamadan önce temizliği yineleyin.

C)FIRINLAMADAN KAYNAKLANAN SORUNLAR

BELİRTİLER:Kabarcık

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

Kurutma süresi yeterli gelmiyor olabilir.havanın nem durumuna göre kurutma süresi ayarlanmalıdır,çünkü opaker yağ bazlı olduğu için yağın neminin uçmasına süre tanınmalıdır.Yazın en az 5 dakika,kışın ise 8 dakika ön kurutma programı verilmelidir

*Isı yeterli gelmiyor olabilir.Fırın kalibrasyonundan ya da yanlış programlamadan dolayı opaker pişmesi gereken derecede pişmemiştir.

Çözüm olarak ısılar gereken değere ulaşacak şekilde ayarlanmalıdır.

2.DENTİN VE MİNE KAYNAŞMASI İLE İLGİLİ SORUNLAR

BELİRTİLER:Dentin ile mine kaynaşmıyor,mine dentinin üzerinden kabuk gibi ayrılıyor.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

Dentin çok fazla kurutuluyor olabilir.Bu durumda mine çok kuru bir tabakanın üzerine yükleniyordur.

Kuru dentin katmanı üzerine yüklenen ıslak mine katmanı uyuşmazlık göstereceğinden kaynaşma olmayaaktır.

porselenler küçüklü büyüklü içiçe geçmiş granül yapısına sahip olduğundan eğer vibrasyon yapılırsa büyük grenlerin içine geçen küçük grenler ayrışacak ve homojen yapı bozulacaktır.Aynı şekilde sık kurutma yapıldığında bu kaynaşmış yapının sadece dış katmanlarını kurutup büzülmesine yol açılır.Ancak iç katmanların nemi ön kurutma esnasında buharlaşıp üstteki büzülmüş ve kurumuş katmanı çatlatabilir.

Bu olay da porseleni eski alışkanlıklardan dolayı sürekli vibrasyon yapıp mendille kurutan,porselenin suyunu alan ve bu metodla çalışan porselencilerde probleme yol açabilir.Tedbir olarak mine yüklenmeden önce dentin katmanı likid ile ıslatılmalıdır.Ayrıca kurutma işleminin çok az sıklıkta yapılması tavsiye edilir. porseleni kendi likidiyle karıştırılıp macunsu bir kıvamda çalışılmalıdır ve fırça mümkün olduğu kadar kuru olmalıdır.

*Likidin formasyonu değişmiş olabilir.Bazen likidinin içindeki butandinol uçar ve diğer kimyasallar da dibe çöker.Böyle bir likid  bağlayıcılık görevini yerine getirmez.Veya likidin çeşidi ile teknisyenin çalışma tarzı uyuşmamış olabilir,mevsim değiştiği halde donma süresi farklı bir likide geçilmemiş olabilir.Bu durumlara dikkat edilmeli ve teknisyen mevsim şartlarında hangi likid ile en iyi neticeyi alacaksa o likidi kullanmalıdır.

3.PİŞİM İLE İLGİLİ SORUNLAR

BELİRTİLER:Porselen çok porozlu ve gözenekli,tesviye esnasında yumuşak,mineden dentine ve opağa doğru indikçe boşluklar olabilir.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİSİ:

*Porselen fırınlanma ısısı çok düşük kalmış olabilir.Bu durumda grenler birbiriyle kaynaşmayacağından camlaşma olmaz ve porselen boşluklu olur.Isıları arttırmak gereklidir.

*Vakum yetersiz ve çok düşük kalmış olabilir.Eğer vakum miktarı kafi gelmezse grenlerin arasındaki hava iyi çekilemez ve porselen birbirine kaynaşma yapamaz.Vakum kalibrasyonunu kontrol etmek ve vakum ayarını fırın kapasitesine göre en az 730-740 mm civa seviyesine getirmek lazımdır.

BELİRTİLER:Porselen yeteri kadar berrak ve derin bir görünümde olmayabilir.

SEBEPLER:

*Porselende ideal olan kontrol edilmiş partikül boyut dağılımına göre üretilmesi ve 3 ayrı granül boyutu bulunmasıdır. porselen sistemlerindeki tüm porselenlerin granülleri 3 ayrı boyuttadır.Bu 3 ayrı boyut:1 mikron,40 mikron ve 80 mikrondur.

Eğer 580 ya da 600 derece gibi ısılarda ön kurutma yapıyorsanız bu 3 ayrı gren boyutundan en ince olanı yani 1 mikronluk grenler ön kurutma esnasında eriyecek ve porselenin yüzeyinde ince bir deri ya da kabuk oluşturacaktır.Bu kabuk yüzeyi kaplayacak ve porselenin içerisindeki mikro hava boşluklarının grenler arasından vakum tarafından çekilmesini engelleyecektir.Bunun sonucunda daha az berraklık ve derinlik oluşacaktır.Ancak bu durumu sadece iyi ve uzman bir göz tespit edebilir.

ÇÖZÜM ÖNERİSİ:Yüksek ısıda kısa süre ön kurutma yerine düşük ısısda uzun süre ön kurutma önerilmektedir.Buna göre böyle bir durumla karşılaşırsanız ön kurutma derecesini 400 dereceye düşürün ve bu derecede 9 dakika kurutma yapın.

4.RENK İLE İLGİLİ SORUNLAR

BELİRTİLER:Mine,çok beyaz kalıyor,renk açık çıkıyor,renk doygunluğu yetersiz ve cansızlık söz konusu.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Porselen yeterli ısıda pişmiyor olabilir.Pişim ısısı tam gelmezse renkler canlılığını bulmaz,ton farkları ortaya çıkmaz.Böyle bir porselenin yüzeyini incelediğinizde kesme şeker gibi pütür pütür olduğunu görürsünüz.Hatta dişle yoklayarak pütürleri hissedebilirsiniz.Ayrıca bu porselen parlamıyordur.Bu durumda ısının yükseltilmesi tavsiye edilir.Bir başka alternatif de dakikadaki ısı artış hızını (yani rampayı) düşürerek porselenin fırında daha fazla kalmasını sağlamaktır.Böylece daha iyi pişer.Ayrıca en yüksek ısıda beklemesini arttırarak da pişim güçlendirilebilir.Bu durumda dikkat edilmesi gereken husus porselenin ısısını ya da pişim süresini arttırayım derken fazlaya kaçmamak gerektiğidir,çünkü bu sefer de porselenin köşeleri yuvarlaklaşır,hatta eriyebilir.

BELİRTİLER:Kole-dentin-şeffaf ayırımı fark edilebiliyor,porselen tek düz bir renk halinde çıkıyor,renk çok açık,köşeler yuvarlaklaşmış,tüberküller kaybolmuş,hatta porselen erimiş olabilir.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Isılar ve pişim süreleri çok fazla gelmiş olabilir.Voltaj,fırın kalibrasyonu veya yanlış programlama gibi sebeplerden ısı fazla geldiyse gereken fırın ayarlaması yapılır veya pişim süreleri düşürülür.

BELİRTİLER:Porselenin rengi çok tok veya canlı değil.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

Enhancer çok kalın yükleniyor olabilir.Enhancer katmanı kolelerde biraz kalın,dış yüzeyde ince bir tabaka ve insizalin ucunda nispeten daha kalın olacak şekilde uygulanmalıdır.Özellikle labial (dişin dış yüzü)bölümde dentin ve mineye yeterli miktarda mesafe bırakılmalıdır.Eğer teknisyen Enhancer’ı çok kalın yüklüyorsa renk doygunluğunun fazlalığından dolayı ton biraztok hale gelebilir.Bu durumda yüklemelere dikkat edilip denge yakalanmalıdır.Aynı zamanda enhancer ve dentin yüklemeleri aşamasında katmanlar gereğinden fazla kalın olursa mine katmanına gerçekte yer kalmayacak pişim sonrası yapılan tesviyede  mine aşındırıldığında şeffaf tabaka yok olacağından dentin tonu dişe hakim olacaktır.Bu durumu önlemek için mineye yeterli pay ayrılmalıdır.

*Isı dereceleri düşük kalıyor olabilir.Konunun yukarıdaki ilk örneğinde belirtildiği şekilde ısılar yükseltilmeli ya da rampalar düşürülerek pişim süreleri arttırılmalıdır.

5.METALİN TERMAL GENLEŞMESİ VE OKSİT KUSMASI İLE İLGİLİ SORUNLAR

BELİRTİLER:Porselen fırından çıktıktan sonra çatlıyor,hatta bazen paramparça bir şekilde çıkıyor.Her tarafında kılcal çatlaklar oluşuyor olabilir.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Metalin termal genleşme katsayısı çok yüksek olabilir(10-6x14.5 ve üstü).Metal fırından çıktıktan sonra yavaş yavaş soğur ve bu esnada da büzülür.Eğer termal genleşme katsayısı çok yüksek ise porselene göre daha fazla büzüleceğinden porseleni çatlatır.Böyle metallerde çözüm olarak çok yavaş soğutma yapılması önerilir,yani cooling time uzatılmalı en az 3 dakika yapılmalıdır.

BELİRTİLER:Glaze esnasında metalin porseleni üzerinden atması veya çatlatması.

İşin dentin provadan faset atmış olarak geri gelmesi.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Metal,döküm esnasında yakılmışsa,yani fazla oksitlenmişse bütün fiziksel özellikleri de değişmiş olabilir.Böyle bir metal normal esneme reaksiyonlarını gösteremez ve üzerinde porselen barındırmaz.Porselen pişimi esnasında bünyesinde biriken oksitleri dışarı kusar.Özellikle pişim dereceleri yüksek olan opak safhalarında metalin ne kadar oksitlendiğini metalin içine bakarak gözleyebilirsiniz.Renk siyah veya yeşil-siyah ise çok fazla oksit kustuğu anlamına gelir.Hafif gri tonlu,yeşil bir renk çok normaldir,açık gri idealdir.oksitlenmiş bir metal porselenin zayıf bir anında,özellikle vakumun grenleri sıkıştırıcı etkisinin ortadan kalktığı vakumsuz glaze ortamında porseleni üzerinden atabilir veya çatlatabilir.

Tedbir olarak metal döküm prensiblerine riayet edilmeli ve mümkün olduğunca temiz ve kaliteli metal kullanılmalıdır.

BELİRTİLER:Gövde altlarında veya köşelerde pişmiş porselende gri-beyaz çatlaklar ve atmalar olabilir.Porselen ilave tutmuyor olabilir.

Glazeden sonra porselen kendiliğinden durduğu yerde çatlıyor olabilir.

Hasta ağzında atma olabilir.Santralin ucundan yarım ay şeklinde bir ayrılma olabilir.Gövde altlarında ayrılma olup,metal iğne ucu gibi ortaya çıkabilir.

Metalin yandığı fırındaki oksidasyondan sonra anlaşılabilir.Yanmış metal yüzeyde yer yer koyu siyah veya koyu yeşil görüntü verir.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Metal tesfiye esnasında yakılmıştır.Metaller,döküm haricinde tesfiye edilirken de yanma riski ile karşı karşıyadırlar.Çünkü dökümden çıkmış metal tesfiye edilirken yüksek devirli mikromotor ile aşırı zorlanarak ve bastırılarak tesfiye ediliyor aşırı ısıtılıp kor hale geliyor ve yakılıyordur.Üstelik akkor hale gelmiş metali soğutmak için suya batırınca metal çelikleşir,oksitlenir ve karekteri tamamen bozulur.

ÇÖZÜM OLARAK ŞUNLAR ÖNERİLEBİLİR:

Metalin tesviyesinde kullanılan mikromotorun devri 25,000 rpm’yi aşmamalıdır.Genel kanı 50,000-60,000 devirlerde motorların metali daha iyi tesviye edeceği yönündedir.Ancak bu yanlış bir yaklaşımdır.Devir motorun gücünü ifade eder,tesviyede ne kadarının gerekli olduğunu frezin ve işin durumu belirler.Genel olarak taşlar 12-18,000 devirde,separeler 15-20,000 devirde,elmaslar 15,000 devirde,tungsten frezler ise 20-30,000 devirde kullanılmalıdır.Frezlerin kenarındaki yeşil,mavi ve sarı bantlar kullanım devrini belli eder,ayrıca prospektüslerinden ve satıcı firmalardan devir bilgileri alınmalıdır.Separeler zaten kırılıp sıçramasın diye güvenlik nedeniyle düşük devirde kullanılmaktadır.

Tesviye esnasında frezi metale doğru bastırmamak lazımdır.Eğer bastırılma gereği duyuluyorsa frez aşınmış ve almıyordur.Aynı aşınmış frezle devem etmek metale zarar verir ve yanmasına yol açar.Bu şekilde çalışılırsa mikromotorun mili de daha çabuk bozulur.

Floresan ışığın havada yarattığı titreşim tesviye esnasında gözü yanıltarak frezi metale yeterli miktarda tesviye için daha fazla bastırmanıza yol açabilir.Önerilen durum,gün ışığında tesviye yapılması veya özel yapılmış titreşimsiz floresanlar kullanılmasıdır..

*Metal döküm esnasında yakılmıştır.Metal daha önceki bölümlerde bahsedildiği gibi temel döküm prensiplerine uygun olarak dökülmelidir.

6.METAL İLE İLGİLİ SORUNLARA GENEL ÇÖZÜM ÖNERİSİ:

Bazı durumlarda kullanılan metalin kalitesi yeterli düzeyde olmayabilir,hatta uygulayıcının metal dökümü,tesviyesi,kumlaması aşamalarında bir risk söz konusu olabilir.İşte bu gibi durumlarda metalden kaynaklanabilecek sorunları elimine etmek gerekir.Metal altyapıyı izole ederek yüzeyinde sıkışmış gazların veya fazla oksidin dışarıya çıkmasını ve hava kabarcığı  ya da opak ile metal bağlantısının ortadan kaybolmasının önüne geçilebilir.Bu gibi durumlarda kullanılan bonding çok kaliteli saf bir metal alaşım tozudur.Saf su ile karıştırılıp metali saracak şekilde sürülüp fırınlandığında metal altyapının üzerinde yeni ve kaliteli bir metal yüzeği oluşacaktır.Artık opaker bu yeni metal yüzeyi ile reaksiyona girecek ve onun gözeneklerine işleyerek tutunacaktır.Bonding kullanılması sayesinde oksidasyon gereği ortadan kalkarken döküm,tesviye ve kumlamadan kaynaklanan hata riskleri azalacaktır.Ancak unutulmaması gereken temiz ve titiz metal altyapı çalışılması gereğinin süreceğidir.

Tüm bunlara ek olarak metalden iyi sonuç alınmak isteniyorsa kaliteli revatman kullanılmalı,modelaj mum kalınlıklarına dikkat edilmeli,kanal mumları doğru kullanılmalı,rezervuarlar iyi ayarlanmalı,revetmana alma,revatmanı ısıtma,metal eritme,döküm,tesviye,kumlama ve temizlik prensiplerine tam olarak riayet edilmelidir.

7.PORSELENİN ÇEKMESİ VE ARALARIN AÇMASI İLE İLGİLİ SORUNLAR

BELİRTİ:

Ara gövdede ve ayakların aralarında  açıklıklar

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Modelaj aşamasında ara gövdeler ayaklara göre çok küçük işleniyor olabilir.Metalin taşıyabileceği porselen kalınlığı 2 ile 2.5 mm.arasındadır.Ayaklara göre çok küçük modelasyon yapılan ara gövde üzerine bu miktarlardan daha kalın porselen yükleneceğinden gövde bu miktarı taşımayabilir.Sonuçta ya porselen gövde üzerinden ayrılır ya da interdistal bölgelerde beklenmiyen açılmalar olabilir.Çözüm olarak mum modelajı aşamasına dikkat edilmeli,gereğinden küçük gövde işlenmemeye gayret edilmelidir.Ayrıca porselen de modeldeki ölçü ile bire bir yüklenmelidir.

A) PORSELENİN FAZLA BÜZÜLMESİ DURUMU

BELİRTİLER:Porselenin küçülmesi,büzülmesi kron aralarının açılması.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Porselen çok fazla ve modelden büyük yükleniyor olabilir. porselenler bilindiği üzere ölçü modeldeki kronlarla orantılı birebir büyüklükte yüklenir,diğer porselenlerde olduğu gibi çekme ihtimaline karşı birbuçuk misli büyük veya kalın yüklenmez.Eğer gereğinden fazla yüklenirse bu fazlalıkla beraber çekme payı da arttırılmış olur.Çünkü çekme payı bir yüzde oranıdır.Örneğin çekme payı %3 ise 100 mikron kalınlığındaki bir porselen 3 mikron çeker,oysa 200 mikron kalınlığındaki porselen 6 mikron çeker.Demek ki ne kadar gereksiz yığım yapılırsa çekme miktarı o kadar arttırılmış olur.

*Porselen fırına çok sulu atılıyor olabilir. nemi fazla kurutmaya gerek yoktur.Likidin nemini kurutmaya gerek yoktur çünkü likid zaten uçucudur.oysa ki fırçayla birlikte porselene karışan bardaktaki suyu kurutmaya gerek vardır.Çünkü bu su çoğu zaman kireçli ve klorlu şehir suyudur.Porselenci fırçasını bu su ile temizleyerek ve daha sonra fırçayı süngere kurulayarak çalışır.Ancak çoğu zaman fırça ıslak kalıp porseleni de sulandırabilir.Bu su ise likid gibi bağlayıcı ve çekmeyi azaltıcı olmadığından çekme artar.

Önlem alarak fırçayı çok sık olarak su ile temizlememek,temizlendiğinde ise suyu iyi kurutmak önerilir.İdeal fırça temizliğinde saf su(Distile) kullanmaktır.

B) INTERDİSTAL ARALARIN FAZLA AÇILMASI OLAYI

porselende kron aralarına  jiletle girilirse ve metale kadar inilirse kronlar kendi çekirdekleri  ve ağırlık merkezleri etrafında toplanacağından aralarda biraz açma olabilir bu bir fizik kuralı gereğidir ve porselenlerle ilgisi yoktur.Bu durum teknisyenler tarafından iki değişik şekilde yorumlanır.

YORUM1:Araların açılması iyidir.normaldir.Çünkü her kron vakum ortamında pişer.Formlar daha iyi ortaya çıkar.İkinci dentinde aralar doldurulur .Hafif vibrasyonlarda malzeme oturtulur ve form verilir.

Doğru olan ve önerilen budur.

YORUM2:Araların açması kötüdür.Çünkü araları doldurmak için bir daha yükleme yapmak gereği söz konusudur.Porselenin tekrar fırınlanması gerekmektedir.Bu ise extra efor ve zaman kaybı olarak algılanabilir.Bu yorumu genellikle porseleni bir fırınlamada çıkartmayı hedefleyen ve ikinci fırınlamanın gereksiz olduğunu düşünen amatör porselenciler yapabilir.Halbuki usta bir porselenci bilir ki porselen gerçek rengini ,sağlamlığını kaynaşmasını ve formunu ikinci fırınlamadan sonra bulacaktır.

Her iki yorumdanda bağımsız olarak araların açması ile ilgili şu bilgiler söylenebilir.

araların açılması kontrol edilebilen bir tozdur.İstenirse fırından araları açık,kronlar belirgin olarak çıkar,istenirse aralar kapalı,blok halinde çıkar.Bu olay jiletle metale kadar inilip inilmemesi ve kurutmayla ilgilidir.Geleneksel porselenlerde eğer aralara girilmez blok halinde bırakılırsa daha sonra separe ile tesviye edildiğinde diplerin boşluklarla  dolu olduğu görülür,çünkü iç katmanlarda porselen merkezine doğru kaymış ve aralar boşalmıştır.

Oysa bir bonding porselen olan  interdental aralar,blok halinde manipüle edilse ve interdistal aralar jiletle ayrılmasa bile pişimden sonra separe ile aralar tesviye edildiğinde boşlukların olmadığı veya çok çok az olduğu görülür.

İki öneri getirilebilir

İlki porselende araların ayrılıp her bir kronun ayrı ayrı vakum etrafında pişirilmesi ve ikinci bir kez ilaveler yapılarak fırınlanmasıdır.

İkincisi ise büyük köprülerde araların açmaması için porselen küçük fırça darbeleri ile tepilerek sıkıştırılmalı ve jiletle aralar ayrılmamalıdır.Bunun yerine bir spatül vasıtası ile her kron kendi merkezine doğru kontakt noktalardan itilerek sıkıştırılabilir.

Her iki yöntemde sağlıklıdır.

8.LABORATUVAR SONRASI AŞAMADA KIRILMA VE ÇATLAMA TÜRÜ FİZİKSEL SORUNLAR

BELİRTİLER:Dentin provadan sonra porselenin çatlamış veya kırık dönmesi.

SEBEPLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

*Metali oturtmak için diş hekimi metalin iç yüzünden frezle inceltme yapmış olabilir.Bu olay porselende kabul edilemez ve çok zararlıdır çünkü ters basınçla porseleni metalden arttırabilir.Ayrıca hekimin tesviye yaptığı aeratör çok yüksek devirlidir.(400,000 devir/dakika)Bu yüksek frekans da titreşimle porseleni çatlatır.Öneri olarak diş hekimi böyle bir durumda işi laboratuvara geri göndermeli ve metalin içinden alma olayını diş teknisyeni yapmalıdır.

*Diş hekimi kapanışı yüksek olduğu halde dentin provadaki porselen dişleri hastanın bir süre prova amacı ile kullanımına bırakıyor olabilir.

Bu durumda oklüzal basınçtan dolayı herhangi bir sert ısırma hareketinde diş ağızda çatlıyabilir.

*Faset atma:Metal yanmış.Opaker ile bağdaşmamış olabilir.

*Ayrıca eğer glaze yapılmamış dişler ağızda bırakılırsa yemek artıkları veya ağız asitlerinden dolayı renk değiştirebilirler.Bu tür uygulamalardan kaçınılmalı.Dentin provadan sonra çalişma laboratuvara geri yollanarak uygulama prova verilerine göre sonuçlandırılmalıdır.

9.HASTA AĞZINDA ATMIŞ BİR İŞİN İLAVESİ VE TAMİRİ

Öncelikle gelen  iş temizlenip kaynatılmalıdır.Daha sonra temizlenen işin hem ağızda kaldığı sürede hem de kaynatılırken oluşan neminin iyice kurutulması gerekmektedir.Bu kurutmanın 500-700 C ısı aralığında 20 dakika kadar porselen fırınında yapılması önerilir.İlavelerin mümkün olduğu kadar düşük ısıda ve az sayıda pişim ile yapılması tavsiye edilir.Glaze tozu porselenin pişim derecesini düşürür bu yüzden ilave yapılırken pişim sayısını azaltmak amacıyla toz opak ve dentinin bir arada pişirilebilmesi için %5 oranında glaze tozunun toz opak ve dentine karıştırılması önerilir.Bu sayede opağın pişim derecesi düşürülüp dentin ile birlikte pişebilmesi olanağı sağlanacaktır.

Kaynak:Matchmaker Porselen sistemleri Kitabindan alinti

 
  Bize Ulaşın
Dental Türk Portal Türkiye'nin Diş Hekimliği Rehberi. London / UK Tel: +44 78 9100 2293
 
Bu site en iyi 800x600 çözünürlük, IE5 ve üzeri versiyon tarayıcıda görüntülenebilir.
Tüm haklar?saklıdır.Copyright 2004-2018 ©Dental Türk - Aydera Designed by C.Aksoy
Gizlilik İlkeleri | Sponsorlar  Reklam | Rss - Atom | Kurumsal | Gruplar | Sözlük