''Hepatit B, toplumun yüzde 50’sinde görülüyor''

Halk arasında ''sarılık'' olarak bilinen hepatitlerin, bölge ve ülke açısından çok önemli bir halk sağlığı sorunu olduğu belirtildi.
Gaziantep Üniversitesi’nin 2002-2003 akademik yılına başlaması dolayısıyla ilk dersi veren Tıp Fakültesi Dahiliye Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Abdurrahman Kadayıfçı, hepatitin, kısaca, zedeleyici bir faktörün, karaciğerde tahribat oluşturması olarak tanımlanabileceğini söyledi.
Karaciğerde hasarın altı aydan kısa sürmesi halinde akut, uzun sürmesi durumunda kronik olarak nitelendirileceğini kaydeden Prof. Dr. Kadayıfçı, “Hepatit B, ülkemiz için çok önemlidir. Bölgemizde, hepatit C de sık görülmeye başlandı ve B’yi geçecek duruma geldi” dedi.
Hepatitlerin, her yaşta, her iki cinste görülen bir hastalık olduğunu anlatan Prof. Dr. Kadayıfçı, “Hepatit A, ağız yoluyla bulaşır. Diğerleri ise uyuşturucu bağımlılarının aynı enjektörü kullanması, iğne saplanması, tarama yapılmadan kan ve ürünlerinin nakledilmesi, dövme, kulak ve vücut deldirme, berberde aynı jiletle tıraş olunması, sterilize olamyan aletler ile diş tedavisi ve ameliyat sırasında bulaşır” diye konuştu.
Hepatit A’yı, toplumun yüzde 90’ının 18 yaşına kadar geçirdiğini ifade eden Prof. Dr. Kadayıfçı, sözlerini şöyle sürdürdü: “Hepatit B, toplumun yüzde 50’sinde görülüyor, C ise yüzde 1’inde. Kan taramalarında, yüzde 5-7 oranında hepatit B’ye rastlanıyor. Ülkelerin gelişmişlik durumları çok önemli. ABD, Kanada, Batı Avrupa ve Avustralya’da hepatit B az görülüyor. Ülkemiz, hepatit B’nin orta sıklıkta görüldüğü bir ülke. Ülkemizde ise Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da, batı illerine göre daha sık görülüyor. Hepatitler bazen hiçbir belirti vermeyebilir. Bazen, hafif karın ağrısı, halsizlik gibi belirtiler ortaya çıkabilir. Sonuçta karaciğer yetmezliği ortaya çıkar. Akut hepatitlerde tam iyileşme hepatit A’de yüzde 99.8, B’de yüzde 90, C’de ise yüzde 20 dolayındadır. Hepatitlerden korunmak için bulaşma yollarından korunma ve aşılama en etkili çözümdür.”
Prof. Dr. Kadayıfçı, hepatit B aşısının çok etkili olduğunu, bir kronik karaciğer hastasının tedavisi için harcanacak para ile 5-10 bin çocuğun aşılanabileceğini, bunun da aşılamanın önemini ortaya koyduğunu, sözlerine ekledi.

Hepatit B'ye yeni bir ilaç
ABD'de piyasaya çıkan yeni bir ilacın, Hepatit B tedavisinde önemli bir adım olduğu bildirildi.

ABD Gıda ve İlaç İdaresi, Hepsera adıyla piyasaya çıkan ilaca onay verdi. Şu anda Hepatit B'ye karşı yalnızca iki ilaç, Interferon ve Lamivudine birlikte kullanılıyor.
Ancak bu ilaçların yan etkileri oldukça ağırdı. Doktorlar bu nedenle uzun süredir yeni bir ilaç beklentisi içindeydi. Hepsera'nın karaciğerde oluşan sirozda yüzde 56 ile 66 arasında iyileşme sağladığı bildirildi.
Hepatit-B alarmı
Viral Hepatit Savaşım Derneği Giresun Temsilcisi Dr. Mustafa Torun ' İlimizde yaşayan
600 bin kişinin yüzde 10'u yani 60 bin kişi, Hepatit-B virüsü taşıyıcısı' uyarısında bulundu
AIDS'ten daha tehlikeli bir hastalık olan Hepatit-B virüsünün özellikle Giresun'da çok yaygın olduğu ortaya çıktı. 600 bin nüfuslu şehirin yüzde 10'unun Hepatit-B virüsü taşıdığı iddia edildi.
Giresun Devlet Hastanesi Mikrobiyoloji ve İnfeksiyon Hastalıkları Uzmanı ve Viral Hepatit Savaşım Derneği Giresun Temsilcisi Dr. Mustafa Torun, Hepatit-B nedeniyle her yıl dünyada 1 ila 2 milyon insanın öldüğünü kaydetti. Torun, Türkiye'de hastalığın önüne geçebilmek için yeterli tedbirlerin alınmadığını belirtti.
Hastalık virüsü bulaşıcı

Dr. Mustafa Torun, konuşmasını şöyle sürdürdü: 'Hepatit-B'li hastaların Giresun'da sayıları azımsanmayacak kadar çok. Giresun'un son sayımlarda nüfusu yaklaşık 600 bindir. Yaptığımız tespitler ve incelemeler sonucunda ilimizde yaşayan 600 bin kişinin yüzde 10'u yani 60 bin kişi maalesef Hepatit-B virüsü taşıyıcısı.
Hepatit-B, fultiminat hepatit siroz ve karaciğer kanserine yol açan en önemli hastalıktır. Hastalık virüsü, HIV'dan 100 kat daha bulaşıcıdır. Bu gerçeklere bakarak bizler, AIDS'le uğraşma enerjimizi Hepatit-B'de de göstersek, çok fazla mesafeler kat etmiş olurduk.'
Sağlık Çalışanları için Detaylı Bilgi http://www.hepatit.gen.tr/