Diş çürüklerinin nedeni genetik de olabiliyor!

Vitamin D reseptör geninin bozukluğunun diş çürüklerine yatkınlığı artırdığı belirtildi.
Doç.Dr. Abdülkadir Şengün, bu gendeki bozukluğun yeni nesillere aktarılması ile özellikle çocukların diş çürüklerine karşı çaresiz kaldığını vurguladı. Şengün, gen üzerinde yapılan çalışmalardan sonra vitamin D reseptör geninin düzeltilmesi ile buna bağlı diş çürüklerinin büyük ölçüde önlenebileceğini kaydetti.
Selçuk Üniversitesi (SÜ) Diş Hekimliği Fakültesi’nde yapılan ve tıp literatürlerine giren bir araştırma, diş çürüklerinin genetik olduğunu ortaya koydu. SÜ Diş Hekimliği Fakültesi Diş Hastalıkları ve Tedavisi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Abdülkadir Şengün, diş çürüklerinin çok sayıda hastalığa yol açan önemli rahatsızlıklar arasında yer aldığını bildirdi.
KORUYUCU TEDBİRLER YETERSİZ
Türkiye’de çocukların yüzde 85’inden, yetişkinlerin ise yüzde 90’ından fazlasının ağzında çürük diş olduğunu vurgulayan Doç. Dr.Şengün, bunun sağlıklı yaşam açısından son derece üzücü istatistik olduğunu kaydetti. Tedaviye gelen hastaların diş fırçalama gibi koruyucu tedbirleri yeterince uygulamasına karşın, yine de çürükler konusunda şikayette bulunduğunu ifade eden Doç. Dr. Şengün, bundan hareketle diş çürüklerinin nedenleri üzerinde genetik bir araştırma yaptıklarını anlattı.
VİTAMİN D RESEPTÖR GENİ
“Diş çürüklerinin genetik yönü” isimli araştırmanın 110 kişi üzerinde yapıldığını belirten Doç. Dr.Şengün, “Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin de desteği ile yapılan araştırma sonucunda bugüne kadar bilinmeyen bir gerçekle kaşılaştık. İlk kez diş çürüklerinin genetik olduğunu tespit ettik. Vitamin D reseptör geninin bozukluğu diş çürüklerine yatkınlığı artırıyor” dedi.
D vitamininin, vücutta mineral birikimi üzerinde etkili ve önemli bir vitamin olduğunu ifade eden Doç. Dr. Şengün, şunları söyledi: “Vitamin D, kalsiyumun emilimini, ardından da kemik ve dişlerde depolanmasını sağlar. Bu da, dişin yapısı ve dirençli olması için büyük önem taşır. D vitamininin görevini yapabilmesi de, bir gene bağlıdır. Vitamin D reseptör geninin düzgün işlememesi, dişlerde mineral dengeyi bozar ve çürümeyi hızlandırır.”
YENİ BİR SAYFA AÇILDI
Dünyada ilk kez gerçekleştirilen araştırma ile diş sağlığı konusunda adeta yeni bir sayfa açıldığını belirten Doç. Dr. Şengün, gen üzerinde yapılan çalışmalardan sonra vitamin D reseptör geninin düzeltilmesi ile buna bağlı diş çürüklerinin büyük ölçüde önlenebileceğini bildirdi. Bu gendeki bozukluğun yeni nesillere aktarılması ile özellikle çocukların diş çürüklerine karşı çaresiz kaldığını vurgulayan Doç. Dr. Şengün, şöyle devam etti:
“Bunun araştırma olarak kalmaması için elimizden geleni yapacağız. Fakülteye gelen diş hastalarında rutin bir inceleme başlatabilir ve daha farklı ve yoğun koruyucu diş hekimliği uygulamaları yapılabilir. Ağzında bir çürüğü olan hastanın ilerleyen yaşlarda ne kadar dişinin çürüyeceğini yaklaşık tahmin edebiliriz. Buna göre de, çürüğe dirençli çeşitli metodlar geliştirebiliriz.”