Dikkat duyduğunuzda bulaşabilir...

Bruksizmi genellikle uyku esnasında oluşan güçlü çene hareketlerinin neden olduğu diş sıkma, dişleri gıcırdatma olarak tanımlanır.

Araştırmalar; horlama ve uyku apnesi gibi durumların dişlerini gıcırdatan kişilerde daha çok görüldüğünü gösteriyor.
Bruksizm olarak bilinen diş gıcırdatması  eşler veya aile bireyleri arasında Sık sık duyarak  bruksizme yakalanma riski altına giriyor.

Hastalar genellikle diş gıcırdattığının başta farkında  olmazlar, ancak eşleri ya da yakınlarının bu durumdan rahatsız olduklarını ifade ettiğinde kendileride uyku içinde bazan farkına varabilirler.

Dişlerini gıcırdatan kişilerin sabahları çene, diş ve baş ağrısı çekmelerinin yanı sıra diş boyutları kısalarak hem dişlerin zaman sinirlerinin açıkta kalmasına sebebeyiyet verirler hemde çene yapılarındaki dikey boyut dişerek zamanla çene eklem problemlerine yakalanabilirler.

Genellikle sosyal deprosyanlarla başlayan bruksuzim kızgınlık, stres, kuruntu, dengesiz beslenme, hareketsizliğin yanı sıra fazla miktarda tüketilen alkol, tütün ve kafein uykuda diş gıcırdatmaya yol açıyor.

Uykuda diş gıcırdatma sonucu dişlerde ve ağız dokularında oluşan problemler;

-Dişlerin çiğneyici yüzünde oluşan aşınma
-Dişlerde kırılma
-Dişlerde aşırı hassasiyet
-Diş etinin geriye çekilmesi
-Dişlerde sallanma
-Kemik çıkıntıları
-Yanaklarda irritasyon
-Kas ağrısı
-Baş ağrısı
-Çene ekleminde ağrı

Tedavi Yöntemii gece plağı yapılmasıdır.Dier ihtimallerde göz önüne alınarak psikolojik danışma alınabilir.

Ağız koruyucularını tanıyalım;

Diş hekimi tarafından diş laboratuvarlarında diş teknisyenleri tarafından kişiye özel üretilir. Uzun süre kullanımlarında ve bakımlarında özen gösterilmeli ve belirli aralıklarla yenilenmelidir.
Ağız koruyucuları alt veya üst dişler arasına yada duruma göre her iki tarafa yerleştirilerek yumuşak plastikten yapılan her türlü renkte ve özellikte yaptırabileceğiniz apereylerdir.
Alt ve üst dişler arasında yumuşak bir yastık görevi yaparak, dişlerin arasındaki direk teması kaldırır.

Gece Plakları Koruyucu Apereylerin Kullanım alanları;

Futbol, basketbol, güreş, gibi kontakt spor yapan sporcularda ve oyun çağındaki çocuklarda ve diğer sporlar yada düşme sonucu yaralanmalar olabilmektedir.
Spor yaralanmaları içerisinde çene,diş, dudak ve dil gibi ağız içerisindeki dokuların yaralanmaları önemli yer kaplamaktadır.
Ağız koruyucuları kullanılarak bu yaralanmalar önemli ölçüde önlenebilmektedir.
Alt ve üst dişlerin çarpması ile meydana gelen darbeler sonucunda oluşan şoku absorbe ederek, olası beyin sarsıntılarıni büyük oranda önlerler.

Ağız koruyucularının kullanımında dikkat edilecek hususlar;
-Fabrikasyon hazır olarak üretilenler daha ucuzdur ancak dişlere uyumu tam olmadığı için koruyuculuk işlevini istenildiği gibi yerine getiremzler.
-Kullanmadan önce ılık su ve sabunla yıkanmalıdır. Sıcak su kullanılmamalıdır. Özellikle aşırı sıcak su karşısında yumuşayacağı için deforme olabilir.
-Saklanmadan önce bir ağız gargarası içerisine batırılıp çıkartılmalıdır.
-Ağız koruyucusunun kuru muhafaza edilmesi gereklidir. Bunun için iyi havalanabilen saklama kutusu kullanılmalıdır.
-Aşırı sıcak deformasyonlara neden olacağı için güneş ışığında ya da sıcak havalarda otomobil içerisinde tutulmamalıdır.
-Üzerine herhangi bir ağırlık koyulmamalıdır.
-Bir başkasının kullanmasına kesinlikle izin verilmemelidir.

İsmail Yılmaz / Dental Turk Haber / Londra