Dişçilikte Kırmızı Estetik Ne Demek?

Dişi saran dokuların estetiğine “kırmızı estetik” deniyor. Diş etindeki estetik sorunların birkaç nedenden kaynaklandığını hatırlatılıyor: “Diş eti bazen çok fazladır. Yani çok fazla görülür. Bu normalde istenilen bir durum değil. İdeali, diş etlerinin dişlerin arasından hafifçe ve ince bir çizgi halinde görülmesi.” Fazla görünen diş eti, kesilerek kısaltılıyor.
Bazen diş eti iltihabı veya yanlış fırçalama nedeniyle diş etleri çekiliyor. Böyle durumlarda eksilen diş etinin yerine başka bölgeden alınan diş etleri yerleştiriliyor.

Diş etindeki fazlalık aşırı değilse, elektro cerrahi veya lazer yardımıyla kesiliyor. Fazlalık çok uzunsa, diş etleri operasyonla kısaltılıyor. Bu operasyonda yalnız diş eti değil biraz da kemik alınıyor.
Diş etinin az olduğu durumlarda da kırmızı estetik yapılıyor. Bunun için iki yöntem var. Ya damaktan alınan diş eti çekilme bölgesine ekleniyor, ya da yandaki dişlerden getiriliyor.
Doç. Dr. Anıl, “Tüm bu işlemler estetik ihtiyacı ve isteği olan herkese yapılabiliyor. Önemli olan kanser, kalp rahatsızlığı gibi ameliyatı engelleyici faktörlerin bulunmaması. Temelde yapılan işler çok sıkıntılı değil. Hatta lazer gibi işlemler sonrası hiçbir şikayet duyulmuyor” diyor.

Dişe estetik daha genç gösteriyor

Estetik bir gülüşte başrol, üst kesici dişlerde. Dudaklar rahat bırakıldığında görünmeyen ve sadece gülerken görünen kısa dişler, yaşlı gösteriyor. Gülümseme esnasında alt dudağın üst dişlerin kesici kenarlarına değmesi veya aradaki mesafenin az olması isteniyor. Bu dişlerin kısa ve yanlış pozisyonda olmaları, sadece estetik sorun yaratmakla kalmıyor. S, f ve v harflerinin telaffuzunda da probleme neden oluyor. Dişlerin uzatılmasında, hastanın yaşı, cinsiyeti ve beklentileri önemli. Gençlerin ve kadınların dişlerinin, erkek ve ileri yaştakilerden daha çok görünmesi gerekiyor. Genel olarak üst kesici dişlerin 1-2 mm uzatılması ve renginin açılmasıyla yüz de daha genç görüntü elde edilebiliyor. Mock-up adı verilen bu yöntemle, 5-10 dakikada dişlere geçici kompozit dolgu uygulanıyor. Daha sonra konuşma egzersizleri yapılıyor. Sonuç fonksiyon ve estetik açıdan hasta ve hekim için olumluysa tedavi kalıcı olarak gerçekleştiriliyor.

ABD’de lazerle diş beyazlatmaya yasak

Dişlerin rengiyle gülüş estetiği arasında doğrudan ilişki var. Aslında diş rengi, kişinin ten, göz ve saç rengi gibi kişisel birşey. Ancak yiyecek, içecek, sigara, puro, pipo gibi alışkanlıklar ve yaşlanma sonucu oluşan aşınmalar nedeniyle giderek koyulaşıyor. Dişlerde meydana gelen bu renk değişiklikleri, dişin yapısına zarar vermeden hekim kontrolünde beyazlatma tedavisiyle giderilebiliyor. Beyazlatma tedavisinde çeşitli ışık kaynakları (ultraviole, halogen, LED vs…) kullanılıyor. Evde veya yine muayenehane ortamında, kendi kendine aktive olan ürünlerle beyazlatmaya devam ediliyor. Bu işlem yaklaşık 1-2 hafta sürüyor. Geçmiş yıllarda beyazlatma tedavisinde lazer kullanılıyordu. Artık FDA (ABD İlaç ve Gıda Dairesi) lazerle beyazlatmaya onay vermiyor.

Diş beyazlatma yöntemleri ile dişlerin rengi 3-4 ton kadar açılabiliyor. Renk değişiminde kişinin gelişim esnasında aldığı tetrasiklin gibi ilaçların, geçirilen hastalık ve fazla dozdaki florürün de etkisi var. Bu renkleşmelerin tedavisi, diğerlerine göre daha zor ve uzun süreli. Eczanelerde satılan diş macunu, bant, oje şeklindeki beyazlatıcılar hekim önerisiyle kullanılmalı. Kontrolsüz kullanımları beklenen beyazlatmayı sağlayamıyor. Üstelik dişlerde hassasiyet, diş etlerinde de probleme yol açabiliyor. Özellikle çürüğü ve diş eti çekilmesi bulunanlarda bu tip beyazlatma ürünlerinin hekim kontrolü olmadan kullanımı şiddetli hassasiyet ve ağrılara yol açıyor.

Çürük önleme merkezi açıldı

İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Diş Hastalıkları ve Tedavisi Ana Bilim Dalı’nda, Çürük Önleme ve Araştırma Merkezi açıldı. Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Taner Yücel, merkezin hizmetlerinden yararlanabilmek için randevu alınması gerektiğini belirtiyor. Merkezde, 12 yaş üzerindeki çocukların çürüğe eğilimleri saptanacak. Koruyucu önlemler alınacak. Ayrıca baş-boyun bölgesi radyoterapisi, diyaliz tedavisi görenlere, diyabet hastalığı bulunanlara ve hamilelere yönelik hizmet verilecek. Çünkü bu insanlarda diş çürüğü ihtimali artıyor,çürükler bağışıklık sistemine zarar verebiliyor.