Ramazanda ciddi boyutta rahatsızlık veren ağız kokusuyla,diş sorunları ve oruç

Ağız spreyi ve dişleri fırçalamak oruç bozmaz
Gün boyunca aç kalındığı için oruç tutarken ağız kokusu, hem kişiyi hem de çevresini rahatsız edici boyuta ulaşır. Ancak sorun çözümsüz değil. Çünkü sanıldığının aksine oruçluyken de ağız temizliği yapabilirsiniz; ağız spreyi kullanmak, ağız gargarası yapmak ve diş fırçalamak orucu bozmuyor. Tabii ki yutmamak şartıyla!

Oruçluyken ağız kokusu nasıl önlenebilir?
Ağız kokusu, yalnızca diş çürüklerinden meydana gelmez. En büyük sebebi diş eti iltihabıdır. Ayrıca protezler de ağız kokusu yapabilir. Diğer taraftan bronşlar ve mideyle ilgili kokular da meydana gelebilir. Bilhassa, daha önce yediğimiz gıdalar ve midenin boş olması, koku olasılığını artırır. Geniz eti akıntıları da koku yapabilir. Ağız bakımı özellikle sahurda yeterince iyi yapılmadığında koku daha da artabilir. Ağız spreyleri oruçluyken de rahatlıkla kullanılabilir, kokuyu gideren ağız gargaraları ise yutmamak kaydıyla gün içinde birkaç kez tekrarlanabilir. Ayrıca tükürük salgısını arttırıcı tedbirler bu kokuyu baskılar. Ramazandan önce de kişiler diş bakımı yaptırırsa böyle bir sorunla karşılaşmaz.

Diş çürükleri ramazanda tehlikeli mi?
Evet tehlikeli, çünkü özellikle iftarda ve sahurda yenilen yemeklerden sonra ağızdaki dengeler tamamen bozulur, asit oranı artar. Dolayısıyla, bakteri çoğalması için uygun ortam oluyor. Yemek yenildikten sonra hemen yatıldığı için ağız içi harareti artar, daha çok bakteri üreyebilir. Bu dönemde dikkat edilmezse, diş çürükleri artar.

Oruç tutarken dişler fırçalanabilir mi?
Yemekten sonraki 30-40 dakika içinde bakteriler dişte çürüme yapmaya başladığından sahurda mutlaka dişler fırçalanmalı. Ancak unutulması halinde gün içerisinde de fırçalanabilir. Oruçluyken diş fırçalamanın aslında hiçbir mahsuru olmadığı, din adamları tarafından da defalarca onaylandı. Diş fırçalamak vücudu besleyen bir durum olmadığı için oruçluyken de diş macununu yutmamak kaydıyla diş fırçalamanın bir mahsuru yok. Diş macunu da, ağız suyu da oruçluyken rahatlıkla kullanılabilir. Banyo yapmanın nasıl oruç için bir mahsuru yoksa, diş fırçalamak da aynı mantığı taşıyor.

Ramazanda ağız bakımı nasıl yapılmalı?
İftardan ve sahurdan sonra dişlerin daha özenle fırçalanması gerekir. Bir ay boyunca dil altı ve diş eti bölgelerinin iyice temizlenmesini, bir de ağız antiseptiği kullanılmasını özellikle öneriyoruz. En basiti; tuzlu suyla gargara yapmaktır, daha etkili olan antibakteriyel gargara ya da ağız spreyi gibi ürünler de kullanılabilir.

Ramazanda diş tedavisi yapılabilir mi?
Protez olarak isimlendirilen damak yenileme işlemi oruç bozmaz. Diş tedavisi sırasında kullanılan anestezi malzemesi, herhangi bir besleyici özelliği bulunmadığından, dolgu ve kanal işlemleri bile yapılabilir. Ancak kişiler daha çok iftar sonrasında gelip tedavilerini devam ettirmeyi tercih ediyor.

Aniden oluşan diş ağrısında oruç bozulur mu?
Ani diş ağrısında ilk olarak antibiyotik öneriyoruz. Ağrının dinmesi veya hafiflemesi için su ile birlikte ağrı kesici içtiğinde orucu bozulur. Ağrı kesici içmeden akşama kadar sabretmeye çalışırsa orucu bozulmaz. Ancak  kişiyi bu durum ciddi derecede rahatsız eder.

Oruçluyken diş temizleme işlemi yapılabilir mi?
Diş temizliği orucu bozmaz. Temizleme işlemi sırasında kişi ağzını temizlemek için kullandığı suyu yutmadıkça sorun yaşanmaz. Bunun yanı sıra protez işlemleri de yapılabilir. Diş beyazlatma işlemi de yapılabilir. Kanal ve dolgu işlemlerinde kullanılan anestezi de besin maddesi olmadan yapılan birçok işlem de orucu etkilemez.