Ağız kanseri sessizce öldürüyor

Erkeklerde oluşma olasılığı kadınlara oranla iki kat fazla olan ve çoğunluğu 45 yaşın üzerinde ortaya çıkan ağız kanseri, sessizce kısa sürede yayılıyor.
Ağız içindeki kanser lezyonlarının ağrısız olmasından dolayı sessiz olarak nitelendirilen ağız kanserleri çoğunlukla dil, ağız tabanı, dil köküne yakın yumuşak damak alanı, dudak ve diş etleri gibi bölgelerde oluşuyor.

Erken dönemde teşhis edilerek tedavisi yapılmadığı taktirde kısa sürede yayılan ağız kanseri sürekli ağrı, fonksiyon kaybı, tedavi sonrası düzeltilmesi mümkün olmayan yüz ve ağız deformiteleri ile ölüme neden olabiliyor.

Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Uzmanı Opr. Dr. Tamer Haliloğlu, hastalığın nedeninin tam olarak bilinmediğini anlattı:
"Ağız kanserlerinin kesin nedeni tam olarak bilinmemektedir. Bununla beraber, tütün ürünleri, alkol ve bazı besinlerdeki karsinojen maddeler (katran) ve fazla güneş ışığına maruz kalınması gibi faktörlerin ağız kanseri riskini arttırdığı bulunmuştur.
Genetik yatkınlık da ağız kanserleri için risk faktörleri arasındadır."

Ağız kanserinin belirtileri:

• Ağız içinde veya etrafında beyaz veya kırmızı renkli alanlar
• Ağız içinde hassas, tahriş olmuş, kabarık veya kalınlaşmış alanların olması Ağızda veya boğazda tekrarlayan kanamalar
• Seste boğukluk veya boğazda yutulamayan cisim hissi
• Çiğneme ve yutma güçlüğü
• Dil ve çene hareketlerinde zorlanma
• Dil veya ağzın diğer bölgelerinde his kaybı, uyuşukluk
• Alt veya üst çenede meydana gelen şişlikler
• Mevcut protez uyumunun bozulması

Ağız kanseri lezyonları başlangıç döneminde ağrısız olmakla birlikte kanserin ilerlemesi ve sağlıklı ağız dokularında harabiyet oluşturması ile ağrı şikayeti de başlıyor.
Kişinin kendinin ağız kanserini fark etmesi güç olabildiği için düzenli diş hekimine gidilmesi de öneriliyor.
Sigara faktörü
Akciğer kanseri gibi ağız kanserlerinin de en önemli sebepleri arasında sigara kullanımı geliyor.

Sigaranın kanser oluşumunu yüzde 70-75 oranında etkilediğini belirten Opr. Dr. Tamer Haliloğlu, "sigaranın alkolle birlikte kullanımı dolayısıyla kanser riskinin beş kat arttığı belirlenmiştir. Sigara tüketiminin daha fazla olduğu erkeklerde ağız kanserlerine, kadınlara oranla daha fazla rastlanmaktadır" dedi.
Kötü ağız bakımının da kanserin oluşumunu hızlandırdığına değinen Opr. Dr. Tamer Haliloğlu, "güneş altında çalışan kişilerde de dudak kanserleri sıklıkla görülmektedir. Güneşin zararlı ışınları hücre DNA'sını bozmakta böylece kanser oluşmaktadır" diye konuştu.
Erken teşhisin önemi

Ağız kanserlerinin erken teşhisinin çok önemli olduğuna da değinen Opr. Dr. Tamer Haliloğlu, "erken teşhiste yüzde 90 oranında iyileşme sağlanabilmektedir. Ağız içinde ağrısız büyüyen bir yara kanseri düşündürebilir. Ağız kanserlerinde kesin teşhis biyopsi ile konulmakta, tedavi aşamasında ise cerrahi müdahale, radyoterapi ve kemoterapi yöntemlerinden yararlanılmaktadır" dedi.

Riski azaltmak için neler yapılabilir?
• Sigara, pipo gibi tütün ürünlerinin kullanmayın, tütün çiğnemeyin
• Alkol kullanıyorsanız, aşırıya kaçmayın
• Meyve ve sebzeden zengin diyetle beslenin
• Düzenli olarak diş hekimine gitmeyi ihmal etmeyin