Ağız Kuruluğunu Hafife Almayın! Hacked by Turksiberkonseyi.com/ Uyarı Açıklarınızı Kapatınız .
Ağız kuruluğunun diş çürüğü, dişeti iltihaplanmaları ve beslenme bozukluğuna neden olduğu, mutlaka bir diş hekimine başvurulması gerektiği bildirildi.
Ağız kuruluğu olan kişilerin alkol, tütün ve acı gıdalardan kaçınmaları gerekiyor. Uzmanlar, uyurken odada nemlendirici cihaz bulundurulmasını, dişlerin florlu diş macunuyla sık sık fırçalanmasını ve eczanelerde satılan yapay tükürük preparatlarının öğünlerden ve yatmadan önce kullanımını öneriyorlar.
Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde görevli Diş Hekimi Çiğdem Çubukçu, tıpta “xerostomia” denilen ağız kuruluğunun, tükürük bezlerinin yetersiz çalışması sonucu oluştuğunu söyledi. Tükürük miktarındaki yetersizliğin, diş yüzeyinde aşırı miktarda gıda ve bakteri plağı birikmesine yol açtığını anlatan Çubukçu “Tükürük miktarının yetersiz olması, diş çürüğü, dişeti iltihaplanmaları ve beslenme bozukluklarına neden oluyor. Ayrıca ağız kuruluğu, çiğneme ve yutma güçlüğüne neden olduğu için beslenme bozuklukları da oluşur” dedi.
YAN ETKİ OLARAK ORTAYA ÇIKIYOR
Çubukçu, tansiyon, alerji, antidepresan, ağrı kesici gibi ilaçların kullanımı ile radyoterapi ve kemoterapinin yan etkisi olarak ortaya çıkan ağız kuruluğunun, sürekli devam eden boğaz ağrısı, dilde yanma, ağız kokusu, konuşma güçlüğü, dudak ve dudak kenarlarında çatlama gibi belirtilerle ortaya çıktığını bildirdi.
ÖNERİLER
Tükürük miktarındaki yetersizliğin, tükürük yapısında bulunan kalsiyum ve fosfat gibi bazı minerallerin de azalmasına neden olduğuna işaret eden Çubukçu, şunları kaydetti: “Bu minerallerin az olması, diş çürüklerinde artışa neden oluyor. Ağız kuruluğu olan kişilerin alkol, tütün ve tütün ürünlerini kullanmamaları ve acı gıdalardan kaçınmaları gerekmektedir. Uyurken odada nemlendirici cihaz bulundurulması, dişlerin florlu diş macunuyla sık sık fırçalanması ve eczanelerde satılan yapay tükürük preparatlarının öğünlerden ve yatmadan önce kullanımı, ağız kuruluğunu olan hastaları rahatlatacaktır. Ağız kuruluğu hafife alınmamalı ve mutlaka bir diş hekimine başvurulmalıdır.”

AĞIZ KURULUĞU

Dişhekimliğinde bu hal için "xerostomia" terimi kullanılır. Tükürük bezlerinin tükürük salgılama fonksiyonlarının azalması sonucunda oluşur. Tükürük salgısındaki azalma ağızda oldukça ciddi sorunların oluşmasına yol açabilmektedir.
Sebepleri:
Biyolojik yaşlılık: Bu etkili bir faktördür, tek başına etkili değildir.
Sistemik hastalıklar: Romatizmal hastalıklar(Sjogren's sendromu), Bağışklık sistemi hasarı (AIDS), Hormonal bozukluklar (Şeker hatalığı), Nörolojik bozukluklar (Parkinson)
Çiğneme kabiliyetinin azalması: Eğer beslenme alışkanlıklarınızda sıvı ve yumuşak gıdalar ağırlıktaysa çiğneme fonksiyonu azalır.
Tükürük bezlerinin cerrahi olarak çıkarılması
Radyoterapi (Radyasyon tükürük bezlerinde kalıcı hasar yapar.
İlaçlar (400'ün üstünde ilaç türü ağız kuruluğu yapar: deconjestanlar, diüretikler, tansiyon ilaçları,antidepresanlar, antihistaminikler,...)
kafein ve alkol tüketimi
Belirtileri:
dilde yanma hissi
özellikle kuru yiyecekler için yeme zorluğu
konuşma zorluğu