Diş Hekimliği Dental İlk Yardım - Acil Diş Hacked by Turksiberkonseyi.com/ Uyarı Açıklarınızı Kapatınız .

Genel Acil Durumlar İçin Lütfen Tıklayın Acil yaklaşım gerektiren diş sorunları nelerdir?
 Diş ağrısı

Ağrıyan diş üzerinde ve dişlerin arasında bulunan gıda birikintileri, diş fırçası ve diş ipi kullanılarak temizlenmeli ve yarım su bardağına yarım çay kaşığı tuz ilave edilerek elde edilen tuzlu su ile ağız iyice çalkalanmalıdır.
 Kesinlikle ağrıyan diş üzerine Aspirin vs.herhangi bir ağrı kesici ilaç uygulanmamalıdır. Kimyasal yapıları nedeni ile bu gibi ilaçlar diş etinde ve çevre yumuşak dokularda tahrişlere neden olabilmektedir. Bu da diş ağrısının yanında ikinci bir daha şiddetli ağrının oluşmasına neden olacaktır.
 Eğer iltihap nedeni ile yüzde şişlik oluşmuşsa o bölgeye soğuk kompres yapılmalıdır.
 Dişhekimine gitmeden önce bir ağrı kesici ilaç alınabilir.
 Diş üzerinde çürük nedeni ile oyuk oluşmuşsa buraya çok az karanfil yağı (eugenol) emdirilmiş pamuk koyulabilir. Eugenol ağrının azalmasını sağlayacaktır. Ancak, bu işlemi yaparken eugenol fazla kullanılarak diş etine sızmasına neden olunmamalıdır. Çünkü karanfil yağı da yumuşak dokuları tahrip edici özelliğe sahiptir.
 Bir an önce dişhekimine başvurulmalıdır.

Diş kırılması
 Tedaviye yardımcı olabilir düşüncesi ile -mümkünse- kırılan diş parçası bulunarak koruma altına alınmalıdır.
 En kısa süre içerisinde dişhekimine gidilmelidir.
 Bu arada bölgede kanama meydana gelmişse temiz bir gazlı bez ile basınç uygulanmalıdır. Basınç uygulamasına rağmen kanama 15 dakika içerisinde durmazsa en yakın sağlık kuruluşuna başvurulmalıdır.
 Diş kırılmaları, dişlerin yerlerinde oynaması ya da çıkması, ağız dokularında yaralanmalar ve beyin sarsıntısı sıklıkla da basketbol, futbol vs. gibi kontak sporları yaparken oluşan çarpma ve düşmeler ile trafik kazaları sonucunda oluşmaktadır. Özellikle kontakt spor yapan çocuklarda oluşabilecek ağız yaralanmalarını ve diş kırıklarını önlemek için uygulanacak en uygun yöntem ağız koruyucusu 'Mounth guard' kullanmalarını sağlamaktır.
 Diş darbe nedeni ile kendi yuvasında yer değiştirir ise hafif bir parmak basıncı ile diş eski pozisyonuna getirilmeye çalışılmalıdır.
 Dişi yuvasına yerleştirirken kesinlikle zorlanmamalıdır.
 En kısa süre içerisinde dişhekimine başvurulmalıdır.

Daimi dişin yerinden çıkması

Yerinden çıkan diş bulunmalıdır.
 Bulunan diş taç (kuron) kısmından tutulmalıdır. Dişi kök kısmından tutarak buradaki dokuların daha fazla hasar görmesine neden olunmamalıdır. Eğer dişin kök kısmındaki dokular fazla hasar görürse dişin yuvasına tutunması mümkün olmaz. Kuron kısmından tutulan dişin üzerinde bulunan yabancı maddeler akan su altında yıkanmalıdır.
 Diş yüzeyinin temizlenmesi sırasında ovalama işlemi yapılmamalı ve kesinlikle fırça kullanılmamalıdır
 Öncelikle dişi yuvasına yerleştirmeye çalışılmalıdır.
 Dişi yerine yerleştirirken aşırı kuvvet uygulanmamalıdır. Aksi taktirde diş ve diş yuvasında ciddi hasarlara neden olunabilir.
 Diş yuvasına yerleştirilebilmişse yerinde sabit kalabilmesi için üzerine temiz bir gazlı bez koyularak ısırtılmalıdır.
 Bu şekilde en kısa zamanda dişhekimine başvurulmalıdır.
 Eğer diş yuvasına yerleştirilememişse diş hekimine gidinceye kadar süt ya da su içerisinde korunmalıdır.
 Yerinden çıkmış dişi tekrar kazanılması için diş dokularının fazla zedelenmemesi ve mümkün olduğunca çabuk diş hekimine baş vurulması gereklidir..
 Uygun şartlarda korunmuşsa ve en geç yarım saat içerisinde diş hekimine ulaştırılmışsa dişin tekrar kendi yuvasına yerleştirilerek (reimplantasyon) ile kurtulma şansı %90 dır.

Dudak ve yanak yaralanmaları
 Yaralı bölge ılık su ile temizlenmelidir.
 Yara bölgesinde kanama varsa kanamanın durması için gazlı bezle basınç uygulanmalıdır.
 Yanak ya da dudak dışından soğuk kompres uygulanmalıdır.
 Eğer yara fazla büyükse ve kanama devam ediyorsa, dişhekimine ya da en yakın acil polikliniğine başvurulmalıdır.

Diş çekimi sonrasında oluşan kanamalar
 Diş çekiminden sonra oluşan hafif kanamalar normaldir.
 Şiddetli kanama varsa hemen diş hekiminize ya da en yakın sağlık kuruluşuna başvurmalısınız.
 Sızıntı şeklinde kanama varsa çekim yeri üzerine konulan gazlı bez basınç uygulayarak yarım saat tutulursa kanama duracaktır.
 Eğer kanama hala devam ederse en uygun olanı dişhekiminize başvurmanızdır. Bu mümkün değil ise bir çay poşetini suda ıslattıktan sonra gazlı beze sarınız ve çekim yerine basınçla uygulayınız . Çay yaprağı içerisinde bulunan kanın pıhtılaşmasına yardımcı mineraller sayesinde yarım saat içerisinde kanama duracaktır.
 Eğer sonuç alınmaz ise diş hekiminiz ya da en yakın sağlık merkezine başvurunuz.

Diş çekimini takiben öneriler
 Hekiminizin yanından ayrıldıktan sonra, gaz tamponu ısırarak yerinde tutunuz. Kanama var ise ikinci tamponu da çekim yerine uygulayabilirsiniz.
 Çekimi takiben 4-6 saat kadar sızıntı halinde kanama meydana gelebilir.
 Çekimden sonra mümkünse başınız yüksekte olmak kaydıyla yatınız.
 Çekimi takiben yaklaşık 2 saat kadar herhangi bir şey yemeyiniz. Sıcak yiyeceklerden kaçınınız.
 Alkol ve kanamayı arttırabilecek (Aspirin gibi ) olan ilaçları kullanmayınız.
 Eğer herhangi bir sorun olur ise 'Ağrı, fazla ve uzun süre kanama' dişhekiminize gecikmeden başvurunuz.

Çene Cerrahi Sorunları

Baş ve boyun

Aynada yüzünüze bakın. Normalde yüzünüzün sağ ve sol tarafı simetriktir. Herhangi bir şekil bozukluğu olup olmadığını değerlendirin.
 Yüz
 Derinizi inceleyin. Herhangi bir sekil değisikligi, renklenme, yara, sişme olup olmadığı açısından değerlendirin.
 Boyun
 Boyun çevresine baskı yaptiğınız zaman herhangi bir şişlik ya da sertlik olup olmadığını kontrol edin.
 Dudaklar
 Dudağınızı dışarı doğru çevirin ve herhangi bir yara renk, şekil değişikliği olup olmadığına bakın. Ardından bas parmak ve isaret parmağınızın arasına dudağınızı alarak herhangi bir sıradışılık olup olmaması açısından değerlendirin. Bunu her dudağınız için ayrı ayrı yapın..
 Yanak
 Parmaklarınızın yardımı ile yanağınızın iç tarafına bakın. Yanağınızın iç yüzeyini kırmızı, beyaz ya da koyu bir lekelenme olup olmaması açısından değerlendirin. Ardından işaret ve bas parmağınızın arasına yanağınızı alın çok bastırmadan şişlik ya da sertlik olup olmaması açısından değerlendirin. Bunu her iki yanağınız için de ayrı ayrı yapın.
 Damak
 Başınızı hafifce arkaya eğip ağzınızı kocaman açın. Herhangi bir renk değişikliği sıradışı bir durum olup olmaması açısından damağınızı değerlendirin. Parmağınızı damağınızın üzerinde gezdirerek herhangi bir farklılık olup olmadığına bakın.
 Ağız tabanı ve dil
 Dilinizi öne doğru çekin. Dil kökünüzü herhangi bri renk,şekil değişikliği açısından değerlendirin. Ardından önce sağ sonra sola çekerek dilinizin yan tarafını aynı şekilde değerlendirin. Ardından dilinizi yukarı doğru çekerek ağız tabanınızda normalden farklı bir bulgu olup olmadığı açısından değerlendirin.
 En son olarak dilinizin üzerinde parmağınızı gezdirerek şişlik ya da sertlik olup olmadığına bakın.

Herhangi sıradışı bir bulgu ya da 2 haftadan uzun süredir geçmeyen sebebini açıklayamadığınız renk- şekil değişikliği, şişlik ya da yara durumunda lütfen en yakın çene cerrahına ya da diş hekimine başvurun.