akıl Dişleri Ve Yarattıkları Sorunlar Hacked by Turksiberkonseyi.com/ Uyarı Açıklarınızı Kapatınız .
Akıl Dişi Nedir
Alt ve üst çenedeki 3. büyük azılar, “akıl dişi” olarak da adlandırılır. Sağlı-sollu ikişerden dört tane olan akıl dişleri, özellikle sürme sırasında sorun yaratan dişlerin başında gelir. Aslında bu dişler 12 yaşından, 20 yaşına kadar her zaman sürebilirler. Bazen de hiç süremez ve hayat boyu çenede gömülü kalırlar. Batı dillerinde de aynı adla anılan bu dişlere neden “akıl dişi” denildiğini bilmiyoruz.

Neden Alt Çenedeki Akıl Dişleri Daha Güç Sürer?
Alt akıl dişlerinin güç sürme nedenleri şöyle açıklanabilir;
Birinci neden : Akıl dişinin geliştiği tomurcuk 2. büyük azının arkasında ve eğik durumdadır. Büyüme esnasında çene kemiğinde boyut artışı olur ve çenenin arka bölgesi gelişir, fakat diş yatay durumda kalır ve süremez.
İkinci neden : Akıl dişinin sürme zamanı olan 18 yaşında alt çenenin büyümesi tamamlanır ve diş sert, yoğun kemik dokusunu delip süremez.
Üçüncü neden: Eğer alt çenenin yatay bölümü ile dikey bölümü arasında ve 2. büyük azının arkasında yeterli yer yoksa, bu da güç sürme nedenidir.

Akıl Dişlerinin Sürme Sırasında Neden Olduğu Olaylar
Alt akıl dişi sürerken diş eti iltihabına neden olabilir. Bunun yanında, sürme sırasında çıkan sorunlar arasında alt akıl dişi sürme iltihabı “Perikoronaritis”, çene kilitlenmesi “Trismus” ile alt ön kesici dişlerin sıkışıp çapraşık hale gelmesi vardır. Bunları kısaca açıklamak istiyorum:

1. Perikoronaritis Nedir?
“Perikoronaritis”, gençlerde sık rastlanan bir akıl dişi sürme güçlüğüdür. En çok alt çenede görülür. Diş sürme anında o bölgede şişkinlik ve alt 2. büyük azının arka tarafında bir ağrı vardır. Diş eti şiş ve kırmızıdır. Karşıt dişle ısırılırsa ağrı daha da şiddetlenir. Boğaz ve bademciğe kadar yayılan ağrılar ve çene altı lenf bezlerinde şişme görülür.
Perikoronaritis birkaç günde iyileşir ve alt akıl dişi sürebilir. Eğer tekrarlarsa hemen diş hekimine başvurulması yerinde olur. Ayrıca ucuna pamuk sarılmış çubuk, oksijenli su ile ıslatılıp ağrılı tarafa pansuman yapılırsa ağrı azalır.

2. Trismus Nedir?
“Trismus”, ağzın açılamaması, “çenenin kilitlenmesi” anlamına gelir ve çiğneme kaslarının akıl dişleri çevresindeki iltihap nedeniyle kasılmasından dolayı ortaya çıkar. Diş nedenine bağlı olmayan (tetanos, bademcik flegmonu gibi) trismuslar da vardır. Trismus lokal anesteziden sonra da seyrek olarak görülebilir. Ağız ancak küçük parmak girecek kadar açılır ve yemek yenemez. Endişelenilmemesi, hemen diş hekimine başvurulması gerekir.
Trismus, lokal olarak ağız açma tedavisi; bazen antibiyotikler, fizik tedavi ve adale gevşetici ilaçlarla tedavi edilir. Ağız tamamen açıldıktan sonra trismusa sebep akıl dişinin çekiminin yapılması gerekir.

3. Alt Ön Dişlerin Çapraşık Hale Gelmesi
Gençlerde sıralı veya hafif çapraşık alt ön dişlerin günün birinde daha çapraşık hale geldiği görülebilir. Diş dizisindeki yerini almak isteyen alt akıl dişi komşu dişleri iter, bu basınç dişleri sıkıştırarak çarpıtır. Bu tip bir çapraşıklık oluşursa tedavisi çok güçtür. Bu nedenle, ön dişlerde çapraşıklık oluşturma ihtimaline karşı ortodontisiler bazen akıl dişlerinin erken çekimini isterler.

Akıl Dişi Sürme Güçlüklerinin Tedavisi Nasıldır?
Her vakanın kendine özgü tedavisi olacağının bilinmesi gerekir. Bu nedenle tedavi kararını diş hekimi vermeli ve planlamayı o yapmalıdır. Bununla beraber bazı genel prensiplerin bilinmesi uygundur.
1- Diş hekimi eğer ilk defa görülen perikoronaritis ten sonra dişin sürerek ağızdaki yerini alacağını tahmin ediyorsa, dişi örten et parçasını çıkartır.
2- Çoğu zaman başvurulan tedavi yöntemi, akıl dişini çekmektir. Akıl dişi çekimi tamamen ağrısızdır. Bazen da çok kısa sürede gerçekleşir.
3- Diş hekiminin akıl dişi yerine 2. büyük azının çekimine karar verebildiği durumlar da vardır.

Üst Akıl Dişleri...
Üst akıl dişlerinin sürme güçlüğü ve diğer sorunlarına, alta göre 30 defa daha az rastlanır. Bu dişler kolay sürerler. Çünkü alt çenedeki gibi önlerinde bir engel yoktur. Genellikle de kolay çekilirler